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Der Konflikt zwischen der Horde und der Allianz ist bereits seit der Anfangszeit von World of Warcraft ein zentrales Element des Spiels. Trotzdem forderten in den vergangenen Jahren immer mehr Spieler von Blizzard, dass sie die Grenze zwischen den Fraktionen lockern und endlich das Zusammenspiel mit Leuten der anderen Gruppe erlauben. Auch wenn solch eine Option bisher eigentlich als undenkbar eingestuft wurde, so haben die Entwickler heute Abend aber dennoch zur Überraschung vieler Spieler genau solch eine Maßnahme angekündigt.

Kurze Zusammenfassung:

  • Gilden bleiben bei einer Fraktion.
  • Beinahe alle Raids, Dungeons und das PvP werden Cross Faction.
  • Das Gruppensuchtool wird Cross Faction. Kann deaktiviert werden.
  • Das automatische Matchmaking bleibt bei einer Fraktion.
  • Spieler können Freunde der anderen Fraktion in eine Gruppe einladen und chatten.

Laut einem informativen Blogeintrag arbeitet das Entwicklerteam derzeit wohl an fraktionsübergreifende Instanzen, die den Spielern das Mischen von Allianz und Horde erlauben soll. Diese Anpassung benötigt aber wohl noch etwas Zeit, Arbeit und Feedback, weshalb das Team das Ganze auch nicht für Patch 9.2 fertigstellen konnte. Derzeit ist diese Neuerung als ein Teil des in der Zukunft erscheinenden Patch 9.2.5 geplant. Dieses Update ist vermutlich der letzte Patch vor dem nächsten Addon und sollte neben dieser Änderung noch weitere Anpassungen mit sich bringen.

Was die genaue Funktionsweise der fraktionsübergreifenden Instanzen betrifft, so werden beinahe alle Raids, Dungeons und das gewertete PvP eine Cross Faction Funktion erhalten. Die einzige Ausnahme sind Instanzen wie beispielsweise die Eiskronenzitadelle oder die Schlacht um Dazaralor, weil diese Instanzen sich durch fraktionsspezifische Inhalte auszeichnen. Die Funktion wird es den Spielern dann erlauben Mitglieder der anderen Fraktion direkt in eine Gruppe einzuladen, wenn die Freunde sind oder der gleichen Community angehören. Zusätzlich dazu werden Gruppen im Dungeonbrowser für Teilnehmer von beiden Fraktionen offenstehen. Gruppenanführer können das Ganze allerdings auf Wunsch auch auf die eigene Fraktion begrenzen.

Bei der Einführung dieses Systems ist den Entwicklern die Entscheidungsfreiheit der Spieler wichtig. Deshalb wird auch niemand zu der Nutzung der Neuerung gezwungen. Inhalte mit einer rein zufälligen Spielerzuweisung wie heroische Dungeons, Geplänkel oder zufällige Schlachtfelder bleiben weiterhin auf Mitglieder der eigenen Fraktion limitiert. Zusätzlich dazu können auch Gilden in Zukunft nur aus Mitgliedern der eigenen Fraktion bestehen. Für fraktionsübergreifende Organisationen gibt es die im Spiel vorhandenen Communitys.

Das Zusammenspiel in solch einer fraktionsübergreifenden Gruppe findet dabei dann scheinbar in zwei verschiedenen Phasen statt. Außerhalb einer Instanz sind die Mitglieder weiterhin unfreundlich und sie können sich in PvP-Zonen sogar gegenseitig angreifen. Sie können zu dieser Zeit allerdings bereits gemeinsam den Gruppenchat verwenden und sich verstehen. Wenn die Gruppe dann eine Instanz betritt, ändert sich ihr Zustand automatisch auf freundlich und sie können einander im Kampf helfen. Zusätzlich dazu dürfen die Spieler gefundene Gegenstände handeln und gemeinsam Erfolge erzielen. In einer Instanz stehen ihnen alle Optionen einer normalen Gruppe zur Verfügung.

Ansonsten hoffen die Entwickler darauf, dass diese Neuerung den Spielablauf vieler Fans verbessern und vielleicht sogar die Identität der beiden Fraktionen etwas verstärkt. Laut den Entwicklern baut WoW nämlich nicht auf dem Kampf der Fraktionen auf, sondern auf ihren verschiedenen Identitäten und ihren Unterschieden. Deshalb wird es auch dann noch zu Kämpfen und Konflikten kommen, wenn einige Mitglieder einer Fraktion zusammenarbeiten und sich kurzzeitig aushelfen. Nach Shadowlands befinden wir uns wohl sowieso wieder in einem temporären Waffenstillstand, der zumindest von einigen Charakteren eingehalten wird.

Development Preview: Cross-Faction Instances:

For years now, many players have questioned whether the rules restricting communication and cooperation between Alliance and Horde need to be so absolute. The faction divide could keep close friends from playing together, or cause players to feel that their faction leaves them with far fewer opportunities to pursue their favorite group content. But these downsides have long been justified in order to preserve a central element of the Warcraft universe—it all began with a game titled, “Warcraft: Orcs & Humans,” right?

But, to quote a one-time Warchief of the Horde, “Times change.”


I am pleased to announce that we are working on adding the ability for Alliance and Horde players to form premade parties together for dungeons, raids, and rated PvP. There have been two decades’ worth of code and content crafted with the assumption that parties can only have players of a single faction, and while we want to make this feature available as soon as possible, the extent of the change means that it couldn’t be ready in time for the upcoming Eternity’s End content update. Instead, we are planning to test and release it as part of a subsequent 9.2.5 update. We’re eager to hear your feedback about the details we’re sharing today and on the details of our implementation when this feature becomes available to the Public Test Realm following the release of Eternity’s End.

In crafting the ruleset for this new feature, we were guided by two goals:

  • Focus on organized instanced gameplay. Dungeons, raids, and rated PvP have been at the center of the most compelling arguments for relaxing the faction divide. This is content that by definition requires a premade group, and thus social barriers will have the greatest negative impact on people’s ability to access these experiences on their preferred terms.
  • Make this an opt-in feature as much as possible. In terms of in-world fiction and player preferences, there are decades of animosity to overcome. While we are excited to offer players the choice to reach across the faction divide and cooperate to overcome common foes, we know that there are many who will react warily to this change, and we don’t want to override those preferences. This is about increasing options for players.

These guidelines led us to the following system:

  • Players will be able to directly invite members of the opposite faction to a party if you have a BattleTag or Real ID friendship, or if you are members of a cross-faction WoW Community.
  • Premade Groups in the Group Finder listings for Mythic dungeons, raids, or rated arena/RBGs will be open to applicants of both factions, though the group leader may choose to restrict the listing to same-faction applicants if they so choose.
  • Guilds will remain single-faction, and random matchmade activities like Heroic dungeons, Skirmishes, or Random Battlegrounds will all remain same-faction (both because there is less faction-driven pressure around random groups, and to avoid compromising the opt-in nature of the feature by randomly placing a queuing orc in a group with a night elf).

Once in a party together, members of the opposite faction will remain unfriendly while in the “outdoor” world (and fully hostile in War Mode!), as they do today, though they will be able to communicate through party chat. Upon entering a dungeon, raid, or rated PvP match, however, all members will be friendly and able to assist each other in combat, trade loot, earn shared achievements, and otherwise fully cooperate the same way members of the same faction have always been able to. A major goal in announcing this feature in advance is to make sure we’re capturing all the expectations and requirements for this to be a smooth experience. A group raiding, doing Mythic+ keys, or chasing higher PvP ratings should be able to operate seamlessly whether they’re a same-faction or cross-faction group.

This functionality will also apply to legacy instances, and is available at all levels, though there will be several older instances that cross-faction parties cannot enter, at least for now: Battle of Dazar’alor, Trial of the Crusader, Icecrown Citadel (remember that Gunship Battle?), and a handful of others that similarly have extensive faction-specific components that will have to be reworked to support cross-faction parties.

There are likely those who have read this far with some unease, worried that this is chipping away at a foundational principle of Warcraft. At BlizzCon in 2019, when an attendee asked about cross-faction play, we responded at the time that “Alliance and Horde separation … is a pillar of what makes Warcraft, Warcraft.” But upon reflection, that’s an oversimplification: Alliance and Horde identity is what is fundamental to Warcraft. And while at times that identity has been one of division and open conflict, we’ve seen Alliance and Horde finding common ground and working together ever since Warcraft III (notably including the last time a Warcraft chapter was named “Eternity’s End” …), and the instances of cooperation in World of Warcraft itself are too numerous to count.

We’re hopeful that these changes will serve to actually strengthen faction identity by allowing more players to play the faction whose values, aesthetic, and characters they find more compelling, rather than feeling forced to choose between their personal preference and the ability to play with friends.  

Following the events of Battle for Azeroth, the Alliance and Horde are poised in an uneasy armistice. The factions still stand apart, and even as some of their leaders cooperate in the Shadowlands, countless members of each faction will neither forgive nor forget the wartime actions of the other. For every Jaina, there is a Genn, and that seems unlikely to change any time soon. But why shouldn’t players be able to make that choice for themselves, especially in cooperative settings where the story revolves around coming together to overcome dire threats?


We look forward to hearing your thoughts and feedback on this feature both now and once it arrives for testing on the 9.2.5 PTR. We’ll see you in Azeroth.

(Via)


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4 KOMMENTARE

  1. Auch wenn ich schon lange nicht mehr WoW spiele aber finde diese Entwicklung wirklich gut.

    Aus Lore Sicht ein vollkommen überfälliger Schritt.
    Hab es immer wieder als nervig und erzwungen gefunden wenn man sich immer wieder neue
    Konflikte aus der Nase gezogen hat, obwohl man im Addon vorher meist zusammen ein größeres Übel vernichtet hat.

    Spätestens nach dem Saurfang Cinematic wären neue Konflikte absolut unglaubwürdig.

    Vielleicht konzentriert man sich nun lieber drauf seine gesamte Energie in den Aufbau neuer Bösewichte und Gefahren zu konzentrieren.

    Das Thema Fraktionskonflikt ist halt mittlerweile mehr als ausgelutscht

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